AR

.....__._

vy

%ng]ﬁ: Qirdlen

&

'.?
" ,{(')j 0

. ‘,2 ? . . W%K'MLQW# . o N W R
" ‘1;, mmawd"r E dx&ea" by -

Ny, "vw.,J ¥

W] u& e

W‘“ Ulﬁhlu'ﬂ#hﬁ‘t"bﬁ‘:‘ M& m mh\JWlﬂ it



St Horden Fablishers Lid, ll
Ganl Building, 110-112 Oyo Road, .

Ovognt, O University o Tbadan, ‘
second G, hikin, Oy S, _ ' -
Miyeri., ' o
Phone: 0802351915 ’
stirlinghorden@yahow.cany
wawwstivlinghovden.com :
J
Liniversity Post Otties 7 kioda Sirect
C s 2008 Jattu-Uiirue” |
fhadan . ' o State, Niveria,
Qyo B, Migeria,
-
O Stirling-Torden Pablishers L.
Llishied 2010 £
First Pablished 2010
H/
ISIIN 78-978-032-112-3 :
IS 978-978-032-111- 6 (Bet) : :
' v
Al Rivhis Reserved
At (rony any Liir desling for the purpose ol researehior pl'i\':\lc :iltlml)', CrivCIsm Or review, s

permnitied under the Copyright, Designs and Patents Ack ol Nigeria, this pubilication may not be
reproduced, stored,or ransinitied i any form, or by any(means, exceptwith tie prior permission
i writing ol the pablishers, or in the case of reprogriphic ceproduction, in i ceordimee with the
terms of Hieenees ssued by the Copyright Licensing Aggney, enquiries cone (ning reproduction
autside those terms should be sént (o the publishers,

"

Stirlige-Horden Publishers Lid,
Lagos, Wadan, Benin City, Jathu=Uzairie,

-

‘



Early Newspapers in the History of Journalism
i Nigeria: Iwe Irohin (1859-1867)

Introduction

Although, printing started as early as 1846 in Nigeria with the setting
up of a printing press in Calabar by the Presbyterian mission, the first
newspaper did not emerge until 1859 when an Anglican Missionary,
Reverend Henry Townsend of the Christian Missionary Society (CMS)
established what is now generally agreed to be the first newspaper
known as Iwe Iroyin Fun Awon Ara Egba Ati Yoruba which literally

translated means information newspaper for the Egba-speaking people
and the Yorubas.

Reverend Townsend had earlier established a printing press/school
at Abeokuta in 1854. This was exactly five years before the Inauguration
of Iwe Iroyin. The printing press and school eventually served as an
avenue for the training of qualified printers and subsequently journalists.
The paper being the first newspaper has come to be referred to as the
Pace Setter; Pioneer, Light, Pathfinder; Harbinger and so on. Before
the arrival of the newspaper and others after it, there was a wide scale
of illiteracy among the natives which was a great handicap to the
missionaries in their bid to spread the gospel of christianity. One of

the ways this problem was tackled was by the establishment of
newspapers, and Iwe Iroyin was one of them.



2

Townsend himselfsaid ]

in particular, and |
i 1867 due toyl

utthe newspaperwas for the Egba p
1 Yorubg people in general, Although, it pack
| e cultural and political crisis between the Egoba p
;md'th-e European settlers, itwas able to make tremendous impac
;1chx§\e some of the objectives it was setup to achieve. The Publ
and Editor-in-Chief, Rev, Townsend stated clearly that the paper
SCLUR a8 "a paper of information for the Egba people of Yoruba,
among the collatera] means oi“e:\'citing the intelligence of these peo
He went further io eXxplain that; ‘I have set on foot a Yoruba newsp
My dbjective s to get the people to read, that is, to begel the hab
eeking information by reading, it has been very difficult.”

r
(52

)
="
~—

1

»

L/,
(4] )

According 1o Azj

kiwe (1964), Nwuneli (1985), Uche (1989),
Umechukwy

(1997) cited by Alozie (2005: 4-5y hve lfrohin
established by Rev. Townsend to:

L provide an easy medium of communication between the i
missionaries and the Egba-speaking Yorubas;
1.

provide an easy platform through which the white missionari
traders and colonial officers can learn and master the Yoru
language for easy communication with the native people;

. further the crusade for evangelism by using it to spread th

€ 2osj
to the remotest area of Egba land;

iv. make the people to form the habit of seeking information by re

adi
newspapers;

v. propagate religion and moral behaviour to the p
with the aim of' making the people to beh
of tl_le church;

ative populatic
ave n line with the teachin

vi. demonstrate his love for journalism;

vil. inform, educate and entertain the people

and by so doing brin;
civilisation to their doorsteps;

viii. stop inter-ethnic wars, racial discrimination ang cl

andestine slave
business; and

IX. publicise the activities of the church to the masses,



3

ring the relatively short period of its existence, five Irohin blossomed
{1 served its purpose of establishment which was to educate the
ople. As Daramola (2006:12) puts it: Jwe Irohin thrived well and
s a force 1o be reckoned with during the time. Records have it that
(he advent of the newspaper, there were at least 3,000 people who in
VIS schools had learnt to read and the missionaries felt it a duty to
ovide them with more literature. The newspaper was one of those
eratures. The paper was also said to have educated the growing
Iblic about the history of politics of the time.

Although, Iwe Irohin initially started as a Yoruba language
rnacular newspaper, due to growing support and the need for English
adership, an English version of the paper was inaugurated in March
360, thus becoming the first bi-lingual newspaper in Africa. The paper,
<eother early missionary newspapers in Nigeria contributed immensely
) the promotion of literacy and awareness about the importance of
ewspapers which were later used as a political tool for their struggle
nd agitation for independence.

on o, QN

The paper which was a 6.5" x 8" size of eight pages, each divided
1o two columns, was basically concerned with reporting news abaut
1e opening of new parishes, arrival and departure of miszionaries,
rdination of new pastors/preachers, the death of religious leaders
nd such related news stories. It also carried announcements from the
ocal chiefs, news about the arrival and departure of colonial governors
nd other top government officials, news about towns and environs
s well as commercial news on produce and their prices. Initially, it
lid not publish any advertisement and also avoided all kinds of
wvertisements related to immorality and alcohol. The paper, according
lo Coker (1968) also published news items on ordinations, baptisms,
confirmation and other related religious matters.

According to Daramola (ibid.:12-13):

The paper’s news contents, however, broadened afler sometime to
mclude subjects other than church malters such as stories about

A sanl - Frageapecie (i (Vs S SO AN . . N
Abeokuta and its anvivons, commercial news about produce prices,

I
ANNCON &SI (¢ £ 4 JOR RN, L e T 1 . 3 =
anncuacement Som iocnl chiels and the arrival and departure of



|

il

colonial governors, The Newspaper served as a forerunner for the
first Yoruba Bible which was published in 1862. News from
surrounding towns as well as Lagos colony began to feature later.

Announcements from local chiefs, firms and government of La g0s
colony were also carried.

Although, hve Irohin played the pioneer role in the history of
newspapers in Nigeria, it also faced the teething problems usually
assoclated with such an important role. Thege problems not

withstanding, the paper managed to survive from 1859 when it was
established to 1867 when it folded up.

Some of the reasons adduced for its survival by Alozie (ibid.)
include the inspiration the people received from the abolitionist
movement which was on during the period. This movement which
existed at that time encouraged natives and whites to be educated and
come together to challenge the colonial masters and assert their own
rights as citizens. The role played by the newspaper on the Reparation
Scheme that was also known as the American-Negro Immigrants
Scheme was another factor, The paper was strongly against the scheme
which was supposed to be a platform for repatriating the negroes
back to Africa their homeland. It is strongly believed that the activities
ofthe paper led to its cancellation. The fact that Rev. Townsend put in
his best into the paper also helped a lot because of his love and interest
for journalism combined his pastoral work and journalism also helped.

He actually derived joy in nursing the paper and thus contributed a lot
to the success recorded by the paper.

Some of the modest achievements that can be credited to the
aper include contributing immensely towards the abolition of the
- American-Negro Immigrants Scheme mentioned earlier on. The criticism
\\ T'the scheme by the newspaper raised the awareness of the people
| b‘out its disadvantage and it eventually led to its being done away
| /ith. The newspaper proprietor could also be said to be the first to
| Stablish formal Journalism school in Nigeria. A lot of the graduates
| °m Henry Townsend’s journalism school established in 1854 were
¢d as the initial staff’ of the newspaper. They learnt the rules of



5

journalism on the job and later served as a base to recruit journalists
and other professionals for the newspapers that were established later.

The paper can also be credited with the achievement of being tl?e
first newspaper in Nigeria and being the first bi-lingual newspaper in
Africa. It therefore showed the way, and acted as an impetus for the
establishment of other newspapers. hwe-Irohin was no doubt the first
radical newspaper in Nigeria because it continuously criticised the colonial
government. According to Omu (1978), the publisher’s chief weapon in
his ambitious political propaganda and shrewd manoeuvering for power
in Egbaland was hwe [lrohin. He was reported by the then colonial
governor, H. S. Freeman for encouraging and exacerbating the Egba
hostility towards the Lagos government in the post-cession period. The
CMS authorities were then forced to caution Reverend Henry Townsend
for this and other criticisms against the colonial government. He was
subsequently forced to change his style and became less critical of the

colonial government. The fact, however, remains that the paper started
radicalism in the history of Nigeria’s journalism.

The paper was noted for its condemnation of slave trade and
other social vices and it advocated for morality and continuous
humanism. It was strongly against human trafficking and was very
vehement in its criticism of this social malaise. It is therefore on record
that [we Irohin was in the forefront of attacking slave trade which
clandestinely thrived in Nigeria until 1861 when Lagos was ceded to
the British crown.

Infact, one of the objectives of the paper which it achieved and
can be regarded as a major achievement was the spread of the gospel.
Apart from the fact that it served as a fore runner for the first Yoruba
Bible which was published in 1862, it was also an instrument of
spreading the gospel. It initially published mainly religious news and
was used for announcing the arrival and departure of priests/pastors
and other religious activities. The printing press also assisted in printing
religious tracks, bulletins and other religious publications for the
purpose of spreading the gospel. Iwe Irohin can be credited with

spreading the gospel of Christ in Abeokuta, Ibadan, Lagos, Badagryand
other parts of the country.



/

%)

It could also be argued that it contributed a lotin spreading western
education and in the process achieved one of the functions ol press
which is education. Many people were said to have learnt how to read
and write so that they would be able to read the news paper and others
that followed it. Although, some people have stated that its readership
was about 3,000, this is debatable. The fact is that il at lcast 3,000
people in CMS schools had learnt to read and write at the time /we
Irohin started publication, according to Azikiwe (1964), then the
readership of the paper must have been far more than that number before
itfolded up. We can not, therefore, be able to say that the exact readership
of the paper was 3,000, as there was no readership survey at that time.

The paper which was published fortnightly, sold for 120 cowries
or three strings or ‘Ogofa’ the equivalent of a penny, it carried no
pictures and generally lacked typographical pluralism, it thus folded
up five years later in 1867. A lot of reasons can be advanced for its
failure. The major reason said Daramola (ibid. 14-15) was that:

The paper had problems with the Egbas for its inconsistency during
Egba-Ibadan war. They lost confidence in the paper and the printing
press. The paper no longer enjoyed advertisement patrona ge,hence
the paper’s revenue dwindled. It was only making money from sales
and book binding. Some time in 1867 there was an uprising in
Abeokuta,which led to the expulsion of Europeans, looting of
missionary buildings and properties among others. The Egba soldicrs
protested against British policy on the annexation of Lagos. Its
effect on Abeokuta claims over boundary adjustment between her
and Lagos was another case in point. In the ensuing battle the mob
pounced on Henry Townsend’s printing press and got it burnt.

One other reason which has been advanced for the demise of the
paper was the introduction of Islamic religion in Abeokuta and the
whole of Egbaland. This affected readership as some new Muslim
converts saw the paper as a Christian organ used to propagate the
tenets of Christianity.



7

One thing, however, that the paper will be remembered for, is the
fact that it shunned and rejected negative stories, such as reports on
pornography, immoral behaviour, crime and promotion of .alcohol.
Rather, it published up-to-date news on schedules of arrival and

departure of cargoes and vessels (ships) to and from European
countries (Alozie, 2005).

The Anglo African Press (1863-1865)

Before e Irohin folded up in 1867, another newspaper Anglo African
had been established. The owner of the newspaper Robert Campbell
had earlier set up a printing press in 1862 in Lagos to train potential
printers and pressmen. The paper eventually started publication on
June 6, 1863 at the Oil Mill Street in Lagos. Robert Campbell, the
publisher and editor, was a teacher and printer. Unlike hwe Irohin, the
paper was not bi-lingual; it was published in English language only.

Robert Campbell was a British Jamaican trader and was born in
Kingston, Jamaica of a Mulatto mother and a Scottish father. Campbell
had earlier worked as an apprentice printer for five years before being
admitted into a teacher training college where he trained as a teacher
for two years. The publisher, who had earlier suffered racial
discrimination in the United States, worked as a compositor for two
years and later joined the institute of coloured youth at Philadephia,
USA as a teacher. He joined the Freed Aid Society between 1859 and
1860 and was brought to Nigeria as part of the group to resettle the
slaves coming from England (Daramola, ibid.).

This newspaper is generally regarded as the first non missionary
newspaper in the country and was also considered as the first palaél'
that attempted at real news papering in the country. Its size was 2"x
872" and was published weekly for a cover price of three pence. Its
content was mainly stories culled from books, magazines, foreign
newspapers, novels, and other sources. The initial circulation was
between 30 and 50 copies weekly principally because of lack of funds.



8

The first futile attempt at censorship must have started with the
attempt to scuttle the establishment of the paper. Mr. I'reeman, who
was the colonial governor of the colony at the time, was not happy
with the emergence of the paper. He tried to stop it by requesting that
the colonial office in London approve a tax to be imposed on any new
newspaper that is to be established. The request was somehow not
approved. It must, however, be noted that Anglo Afiican became a
pro government newspaper and enjoyed abundant government
patronage.

In terms of coverage, the newspaper was significantly different
from fwe Irohin. While Iwe Irohin concentrated on Abeokuta and its
environs, the Anglo Afirican focused on both national and international
issues and stands conspicuously as the first Nigerian newspaper to
give consistent coverage to foreign news on its pages. The paper
published a lot of commercial or business interest stories, such as
activities in the ports, the arrival and departure of ships to and from
Lagos to Europe, business activities among the white merchants and
local commercial activities in the hinterland (Alozie, ibid.).

According to Obazee and Ogbiti (2004: 55), Campbell’s aim of
publishing the Anglo African was essentially to exploit to the fullest
the growing interest in Western education and enlightenment in Lagos
and its environs in the 1850s by providing cheap and accessible
materials, which would educate, inform and entertain its potential readers.
The newspaper was, therefore, a source of inspiration to the movement
which began in the 1880s. |

One of the factors that inspired Campbell into starting the Anglo
African was no doubt the fact that Jwe Irohin which had earlier been
established in Abeokuta in 1859 was doing very well and was attracting
more and more readership. Campbell would have reasoned that a
newspaper would do better in Lagos which had a larger population,
more metropolitan, more commercial and with more educated people
than Abeokuta. The establishment of the 4nglo African, therefore,
brought competition and some kind of rivalry into the Nigerian
newspaper industry. The disagreement between the two early
newspapers could be largely attributed to the disagreement between




9

the two proprietors on certain fundamental issues. While the Anglo
Afirican was openly pro government, [we Irohin consistently challenged
and criticised some policies of the colonial government. In the long
run this became responsible for the short period the Anglo African
existed because the people then saw it as supporting the government
and not championing their cause and withdrew their patronage. They
favoured Iwe Irohin which they saw as championing their cause.

One thing that could be said favoured the establishment of the
Anglo Afiican at that time was the fact that Campbell was friendly
with Henry Townsend. He had earlier assisted Townsend to organise
the printing and publishing of his paper. In the process, he became
familiar with the workers and was able to attract some of them to start
his own, having ordered a printing machine from England.

It is, however, surprising that Anglo Afiican with all the support it
had from the government did not last for up to three years. It folded
up in 1865, about two and a half years after it started publication. One
of the main reasons that has been advanced for this is the fact that the
people at the time favoured a radical newspaper that was not on the
side of the government which they considered exploitative and
oppressive. Anglo African, therefore, lost readership and the generous
official advertisements from the government alone could not sustain it.

Lagos Times and Gold Coast Advertiser (1880 — 1883)

Despite the fact that Duyile (1979) has argued that it took another
twenty years after the demise of we Irohin before another newspaper
was published in Nigeria, the argument has been faulted by available
facts. His point that no other newspaper appeared in Nigeria till 1880,
when the Lagos Times started does not hold water. Azikiwe (1964)
specifically stated that the second newspaper emerged just few years
after Iwe Irohin and that was the Anglo African. Actually, Richard
Olamilege Beale Blaize, the publisher of the Lagos Times was an
associate and contemporary of Robert Campbell the publisher of the
second newspaper Anglo Afrrican. This lends more credence to the

fact that the Anglo African was the second newspaper after the
publication of Iwe Irohin in 1859.



According to Daramola (ibid.), Blaize was a printer by pr ofession
and a Yoruba by birth. He was of'a rich parentage and his father was
rich and successful merchant in Freetown atth At time. Richard Beale
Blaize came to Migeria in 1862 at the age of 17 and was a printer with
Robert Campbell, the publisher of . dnglo African. This he did until
1875 wheu he establis] ;ed his own punlmu press called Caxton Printing
Press. The thct that Blaize w 701'1{60 with Campbell at the time Anglo

lso supports the point that . Anglo African

l/‘lIulu WS ‘JllbllSlch also
“ize later worled with (he

existed during the period. It ichard Bls
coVernment press i Lagos and served as a heaad priatet.

Blatze, whowas born on November 22, 18 45 in Freetown, served

NEIRY i CHy agers
as an apprentice privder and later worked in the public service n s1erm

[WERN

| cone betors coming to Nigeria. He invested his savings in a priniing

1 3 T L N G o ATIQ TN
IR 5 anidd the: ! JU 3111858 ALY rand JJL OSPeted. 1¢ Yedis o the busine Sa,
N I R O S 2 B P
Y =Y > SRSV :
Lic U e S0 i Hiat the colomal 2OVCITIS af estimated s \Lus‘l,h Gl
aboutl £ 4. {i{;u *,x":i.li-:.'l.-\ WD uum. SO p-_ummmhn AiGut u| i

- &

aithot time e wans "lllll Giic Ul ithes vichest nen ﬁ‘( e tume. \}‘/i'idi:

He Wds :,ll?u'n,l_'z. KW cointoheh H £ e\ ..)!J(. 1:'.{_, L was Lll' il ,\1 Lo have JLU
: Wt 3 L v Fririie st o eailier o
'\:‘ ",'1.‘_. !l’ " /./\’}li'-:'. ‘r".”;'.l_) l”w’. ?Ll.~ ’11 1 , ll cl.!.lt‘.) l_."\}.\. 1|\¢|.!:l,r(. 1_1
k e et | DR =l S i Ty :‘\. H CrTm e iyt (i1 ;:,4.'*”*-,_1:
",‘.‘.‘!}"'i'il,lii".l Do Sl P lENEE L (fre " l“‘ L5 ‘1‘\ INASY thlﬂui ViVl ‘.Lu.x,-*'r_,\_i

: : JR RS I
Arainoh, 1bd ). “"i Sre ey disappaared o Lise

LA rlhi" A0y wrdiied
R

=%

ceparkabie contributions (o the nstory ol
4

U salll vo [Have

SRR I N
Pt I e

11 \ '/,_,‘ I 1)'

i STRASRNN

\dl“z"L!L
At were alble 1o lel..’;i 1‘_1;) 110 $ht Plevances o “ '1\ cil 1ang
)

FOIN SOy 'ymw oul tie imdm O

e ; a
o ,1(71&1'1«,..1i1" (o the nationalist mo vern SHE h »F fhe 5.‘):551‘10(‘;
-l
1

Oy
::'
1
i

govel niient. A uJLi illl‘iCTU.‘:l’lS of "Lhij

1“‘“'53 which lnvoly fornnng, t,.‘.: ating and entertaining the

l
populace, they were d l to puint oul the lapses and wealnesses of

Lo o um,w_': adminisiraiton.
Tha newspapers were iu the foretront of the agitation o mc ude
L e Bl v -"'.'."J"“\l"‘_."v"-'l'.,"!"i'.'-'r:.'_-i 'll\.'«"‘,“f. (‘lff;.&ﬂii?-f"!{'.";':',"l entirelv b ":"



11

It 1s on record that the newspaper as far back as the time agitated
for the inclusion of natives in the House of Representatives
dominated entirely by whites. It is widely believed in media and
historical circles that the inclusion of some Lagos indigenes later
in the House of Representatives was as a result of the strong
campaigns started by the newspaper.

They also used the editorials and features columns to agitate against
the governor’s extravagant spendings, in some cases money was spent
without due approval by the House of Representatives. They also
criticised the heavy taxation system and the very poor quality of
education provided for the local people. Apart from these, the papers
used their pages to publish views on other burning issues at that time.
They were published fortnightly and sold for six pence. Since Blaize
parents were Nigerians, father, John Blaize from Oyo State and m other,
Maria Blaize from Abeokuta, the papers could be said to be the first
Nigerian-owned newspapers. The areas which the papers viewed
vigorously, according to Obazee and Ogbiti (2004:57) are:

i. agitation for representation in government. At this time, the colony
of Lagos had no representation in Accra where the governor lived.
Power was held by the executive and legislative councils in Accra.
By 1836, Lagos had her own legislative council consisting of the
governor and some officials, all Europeans. The situation was not
satisfactory to the natives and to the Lagos Times and Gold Coast
Advertiser. The papers criticised the situation, contending that the
government did not represent the people in any form or shape;

ii. advocating certain amount of internal self-government. In the issue
of March 9, 1881, one of the papers expressed disappointment
that sixteen years after the House of Commons- select committee’s
recommendation in respect of self-government, no step was taken
to implement the decision. In the words of the newspaper, ‘we
are not clamouring for immediate independence but it should always
be borne in mind that the present order of things will not last
forever. A time will come when British colony on the West coast
would be left to regulate their internal affairs’; and



12

iil. on the issues of government expenditure, the paper argued that it
would not be in the interest of the people for the government to
spend the people’s money without their consent. It also criticised
government expenditure without the approval of the representatives
of those who raised the money by direct taxation.

The paper’s motto was ‘Be just and fear not.’

The Lagos Weekly Record (1891 — 1930)

Before the emergence of The Lagos Weekly Record in 1891, there was
the Lagos Observer which was established by Mr. J. B. Benjamin, an
African, who was at one time convicted for libel by the colonial
government. This paper, Lagos Observer, is the fourth Nigerian
newspaper. Iwe Irohin, Anglo Afvican, The Lagos Times and Gold
Coast Advertiser followed in that order. However, if the Lagos Times
and Gold Coast Advertiser are regarded as separate papers although
published by the same person, Richard Blaize, then the Lagos Observer
would be the fifth. Although not very successful, records have it that
the first edition of the Lagos Observer was published on February 15
of 1882, while the last edition came out on December 29, 1888.

There were also The Eagle and Lagos Critic published by Owen
Macaulay, an African which were in circulation from March 31, 1888.
The monthly papers which had their office at Odunlami Street in Lagos
were sold for seven pence per copy. The two publications were
combined probably like the Lagos Times and Gold Coast Advertiser.
These papers were closely followed by The Mirror published also by
an African, Adolphus Marke. The paper lasted from December 17,
1887 to November 17, 1888 and was sold for three pence per copy.
Although it was short lived, yet its place in the history of the Nigerian

press cannot be ignored.

The Lagos Weekly Record which commenced publication in 1891
was owned by a prominent and well knowg 'Writer, John Payng J agkson.
It is important to note that the paper initially st'arted pubhcatloq as
Weekly Times in 1886 and was then owned by Richard Beale Bl{:uz?,
but was edited by John Payne Jackson. Jackson, who was Blaize’s



13

bookkeeper at The Lagos Times and Gold Coast Advertiser lost the
job because of his poor accounting knowledge and the love for alcohol.
He managed the paper for about three months, but could not prepare
. statement of account so that his publisher’s share fixed at £5 a
month could be determined. This infuriated Blaize his boss who had
to fire him (Omu, 1978:32).

Although a good editor, Jackson was a very poor manager. The
fact that he could not manage the paper well led to its temporary
closure. Richard Blaize however resumed publication of the paper on
December 6, 1890 with the same name Lagos Times. To challenge
him, Jackson himself started a paper with the name The Weekly Times.
This led to Blaize heading to court to contest the ownership of the
newspaper’s title. Not prepared for a legal battle, Jackson had to drop
the title and start another paper known as the Lagos Weelkly Record.

With the assistance of friends and the subsidy of £150 a year paid
him by the colonial government, he was able to run the newspaper
from 1892 to 1900. According to Daramola (ibid: 25) the popularity of
the paper earned it advertisements of about £350 in 1895 and £400
five years later. When Governor Macgregor took over from J. T. Carter
who had earlier left, he abolished the subsidy of £150 a year. It was at
this point that Jackson changed gear from a pro-government newspaper
and became anti-government. He became a very strong critic of the
government and practised what was regarded as opposition journalism.
The Lagos Weekly Record occupies a prominent place in the history
of journalism in Nigeria for mainly two reasons. One is that it came to
be one of the most radical papers in Nigeria at that time and the other
was that it lasted longer than all other newspapers that existed during
the period.

Born to a Liberian family in Cape Palmas, in Liberia, John Payne
Jackson was an emigrant from Maryland in the United States of America
to Liberia. He attended The Training Institute in the Cavalia River in
Cape Palmas where he showed interest in the liberal arts and printing.
Jackson was a widely travelled man who visited Gold Coast and Lagos
in the 1860s. He was more of a business man but had to abandon

business to join the Lagos Times owned by Richard Blaize as a book
keeper in 1832.




14

The radicalism of The Lagos Weekly Record stems from the fact
that its owner and editor, John Payne Jackson was himself an
unrepentant radical and critic of the colonial government. He was a
prominent and recognised leader in newspaper and nationalist activities
from 1890 to 1915. He was also regarded as the most outstanding

journalist in the whole of West Africa then. In the words of Omu
(1978) cited by Obazee and Ogbiti (ibid: 59-60):

There is no doubt that his career most exemplified the important
role played by the newspaper in the history of Nigeria and West
Africa ... in protest politics, he was an acknowledged force,
inspiring and directing movement of agitation. He was the author
of most of the petitions which the people of Lagos forwarded to
the local and imperial authorities during his life time. His newspaper,
The Lagos Weekly Recordwas not only the most successful among
its contemporaries but also an arsenal of ideas from which
opponents of the government took their weapons.

After the death of John Payne Jackson, his son, Thomas Haratio
Jackson took over the editorship and management of the Lagos Weekly
Record. Born in 1879, the young Jackson was educated in Sierra Leone
with special interest in classics and reading. He was initially employed
by Elder Dempster Agencies and later by Railway Department after he
left school in 1898. He, however, decided to go into private business
in 1904. His exit from the public service, Railway department,
specifically, was connected with the strike he led in the protest against
a new form of agreement for staff contracts that discriminated against
African employees. While working in the public service, he took time
offto assist his father in the Lagos Weelly Record and was a contributor
to the Liberian Recorder of Monrovia, Liberia.

The period of tutelage with his father prepared him for the great
task ahead. The exposure also gave him some knowledge of newspaper
management and crusading journalism that characterised the era.
Keeping up the family tradition of writing public petitions and
organisation of protests, Haratio Jackson joined force with Herbert



15

Macaulay to form the Nigeria National Democratic Party (NNDP). He
was in fact, the secretary of the party for a long period.

Haratio Jackson, who builtu p areputation as a well known prolific
writer made use of complex words and quotation in his write-ups. He
used the newspaper, Lagos Weekly Record to criticise imperialism and
even physically resisted it by organising and leading protests. The
hewspaper was also used to challenge the validity of British educational
system of just memorising scripts and providing literary education
and opted for industrial or technical education. It advocated training
skills and called for the establishment of a West A frican University. It
was also against the adoption of European culture by Africans and is

credited to have first used the words ‘cultural imperialism’ (Obazee
and Ogbiti, ibid.).

The Jacksons (father and son) played very important roles in the
history of journalism in Nigeria. Their roles were severally
acknowledged by the late Dr Nnamdi Azikiwe. They were actually
mentors to Nnamdi Azikiwe, generally referred to as ‘Zik of Africa’.
Inappreciation of their roles in influencing him in journalism practice
and the development of journalism in Africa, Zik named the first school
ofjournalism in Nigeria established at the University of Nigeria Nsulkka
in 1960 after them. The school of journalism which is present]
department of Mass Communication, University of Nj geria, Nsul
still referred to as ‘Jackson School of Journalism’.

y the
ais

Apart from the Lagos Weekly Record, some other papers that
were established during the period are Nigerian Tines, established by
J.B. Davis and Sapara Williams, the first Nigerian lawyerin 1910. The
Lagos Standard established by George A. Willraus and S. H. Peqree
in 1894 closed down in 1920, and The Nigerian Chronicle established
by Christopher Johnson in 1900 which lasted till 1915. Others are the
/;clzgm Echo, e.stablished in Lagos, pl‘Lll‘Eed and published by P. P.

“iris Mason in 1891 and became defunct in 1899, The Hasp,

established by Sydney George in 1900 o .

‘ e . d lasted from March to August
that year, and The Nigerian Pioneey; establishee by Sir Akintoye



16

Ajasain 1914 and lasted till 1936 (Obazee and Ogbiti, ibid.). Dara1.nola
(ibid.) is, however, of the view that The Nigerian Pioneer ex1st;ed
from 1914 to 1937 and is believed to have been edited by an English
lawyer called Irving,

The African Messenger (1921 — 1925) and The Nigerian Daily
Times (1926 —2004)

The African Messenger commenced publishing on March 10, 1921
with its editorial office located at 24 Odunlami Street Lagos; but it was
printed at the Awoboh press located at Pearse Square, Olowogbowo,
Lagos. The paper was established by a well respected personality
Ernest Sisei Ikoli and was a weekly newspaper with the cover price of
six pence, published by the Nigerian Printing and Publishing Company
owned by the paper’s proprietor. Publication was interrupted for some
time in 1925 and it later transformed in 1926 into The Nigerian Daily
Times. The new owner who bought the paper for five hundred pounds,

The Lagos Chamber of Commerce renamed it The Nigerian Daily
Times.

The management of the paper appointed Ikoli as editor and director
on a salary of three hundred pounds per annum. Born in Brass (presently
Bayelsa State) in 1893, he attended the Bonny Primary School and
Kings College, Lagos. Although, an outstanding student, who later
became a prefect and assistant master in science and mathematics at
Kings College, he resigned from his teaching job and joined the Lagos
Weekly Record as an assistant editor because of a disagreement with
the school authorities in 1919. He worked with Haratio Jackson for
three years.

After working as editor of the Daily Times for two years, Ikoli
resigned to set up another newspaper known as the Nigerian Daily
Mail, which was a sort of arival. The paper lasted for barely one year
and this led to Ikoli joining the Nigeria Daily Telegram owned by H.
Antus Williams. He later worked as editor of the Daily Service which
was run by the Nigerian Youth Movement before his death in 1960.



17

Other early newspapers include The Spectator; published by Dr
Akinwande Savage as a weekly paper in 1923. It started precisely on
May 19, 1923. Dr Savage had earlier in association with his friend J. IE.
Casely Hayford contributed articles to the Gold Coast Leadler in Ghana.
When he came to Nigeria, he contributed atticles to The Standard
before establishing The Spectatorin 1923. 1t only lasted until December
26, 1930. Another newspaper that was established by S.H. Braithwaite
during the period was the Nigerian Advocate. It was started in August

L, 1923 and was a direct opposite to The Spectator in terms of
radicalism.

Lagos Daily News is widely believed to be the first daily
newspaper in Nigeria. Published by Mr Victor Bababoni, it started as
a tiny daily newssheet and the proprietor ostensibly called it the first
“West African Daily’ but it only survived for 67 days. The paper,
including the Tanimola Printing Plant were sold to Herbert Macaulay
and Dr J. Akinlade Caulcrick. This did not, however, terminate

Bababoni’s interest in journalism as he continued to contribute articles
to other papers.

One of the new owners, Herbert Macauley turned the newspaper
into one of the most radical newspapers in Nigeria. He published any
article he considered of public interest whether others see it as libelous
or not. Apart from his medium, he contributed articles to virtually all
the newspapers that were circulating in Lagos at that time. He got
easily angry with any editor who considered his article too radical and
libelous. He even went the extra length to circulate such articles in
form of pamphlets. His radical articles earned him the title “father of
Nigeria nationalism’. He successfully used the paper to promote the
Nigerian National Democratic Party (NNDP), a party he formed.

Richard Barrow on June 1, 1926 established The Dailv Times to
fill the gap of a daily newspaper which Mr., Victor Bababon;
unsuccessfully tried to fill with the Lagos Daily News. One of the
main reasons for the setting up of the paper was the fact that the
colonial government raised the price of the bulletip containing cabled
messages from Reuters Agency and wireless news broadcast from £2
to £4 or £5, which were distributed to the European commercial



I

Some people now decided to

community and other subscribers o
aper. Other reasons meiude

counter the domination by setting up the p ot e Thomas
the confrontational posture of the J7eekly Record published by | l omas
Haratio Jackson and the belligerent, propagandist and opposition ol
the Herbert Marcauley’s published Lagos News. The ‘ndvcnt _O[ .”10
Daily Times brought about one of the most successiul 1\)L'_lbllb‘hl“£%
companies in Nigeria, the Nigerian Printing and Publishing Company
Limited. The first editor was the well known journalist, Ernest SL‘_S‘:S‘IC
1koli. The paper had to take over the assets of Ikoli’s Messenger: The
original name of the newspaper was Nigerian Daily Times.

According to Daramola (ibid:54):

Later, the paper became a tabloid and all the attractive features ol
this format sent the circulation soaring higher than that of any other
newspaper before the take over by The Mirror, The Daily Times
sold 7,000 copies in 1948, circulation was 10,000 copies daily.

Three years later in 1957, 80,000: 1959, 96,000, 1969, 120,000

and in 1971, 120,000. By 1985, The Daily Times had almost hit the

million mark.

In 1935, the publishers of the West African Review in Liverpool bought
over the Nigerian Daily Times, and in 1947, the London Daily Mirror
group took over the Daily Times and dropped ‘Nigerian’ from the flag
and it was known just as Daily Times.

The publishing company had the largest collection of trained
journalists and embarked on serious staff development programmes
for its staff. To realise this, the paper established a training institute
which was known as Times Journalism Institute in Lagos. The paper
became the largest and most popular newspaper in the country and
probably in Africa until about 2004 when it was closed mainly due to
government interference since it was taken over by the government
The paper had many titles before its demise. "

Other early newspapers in Nigeria include The D
established in 1933 as a weekly paper. It was first edited by Brnest
Ikoli, a one time editor of The Telegraph after he left the Dailil; T,l:,z:t
The Nigerian Tribune was established in 1949 by Chief Obafemi

aily Service



19

Awolowo, and in 1953 The Daily Service combined with the Nigeriarn
Tribune to torm the Amalgamated Press which started to publish SS)mC
provincial newspapers in 1958, These include the Midwest Echo
(Benin), the Middle Belt Herald (Jos) The Northern Star (Kano) and
The Lastern Observer (Onitsha).

The Allied News Limited which is a merger of the Amalgamat'@d
Press comprising The Service, the Nigerian Tribune and the provincial
papers was later formed. The result was that in 1959, the Sunday
Express which is a weekly was launched. In 1962, a new management
took over and changed the Daily Service to the Daily Express but the
Sunday and Daily Express eventually went out of circulation in 1965.

The Comet, established by Duse Mohammed Ali in 1933 as an
independent weekly paper is another early newspaper. Mr Ali had earlier
edited Afiican Times and Orient Review magazine in London. He
tried to revive them in Nigeria without much success. The Zik press
later bought over The Comet and turned it into a daily newspaper.

Another paper, The Nigerian Eastern Mail was established by
James Vivian Clinton in the Eastern part of Nigeria, specifically, Calabar
in 1935. The Nigerian Eastern Mail tried to thrive until 1937 when the
West Afiican Pilot was launched by Dr Nnamdi Azikiwe, Zik of Africa.
Zik’s paper was clearly anti-British and there was no pretence about
this. It was vibrant and became one of the most radical papers in the
history of news papering in Nigeria. In 1951, Clinton changed the
Nigerian Eastern Mail to a daily known as Nigerian Daily Record
and he also published a vernacular newspaper know as Obodom Edem
Utin (Voice of the East). The newspapers died in 1952 due to the il
health of Clinton, the proprietor. He eventually died at the age of 71 on
Friday 18, May 1973.

As earlier stated, the West African Pilot was launched in November
12, 1937 by Dr Nnamdi Azikewe through the Zik Press Limited. Zik
had earlier worked as editor of the Afiican Morning Post in Ghéna
from 1935 to 1937 after graduating in political science and anthropdogy
in the United States. He was at a time jailed with a colleague, Isaac W
Johnson for publishing radical articles in the paper. On appe:af it was:



20

squashed and he retuned to Nigeria to start the West /{/;"1'(:'(1/1 Pilot,
The same year he started the paper, his second b.oo!x', Renascent
Afiican was published. Liberia in World Politics, his first book had
earlier been published in 1934.

Chief Obafemi Awolowo’s comment about the paper, according Lo
Coker (1968:39) is as follows:

Things were happening which aroused the resentment and
indignation of Nigerians...as there was no effective vehicle for
vigorous ventilation of suppressed grievances, a journalistic vacuum
which Dr. Azikiwe very clearly filled when he returned to the
country in 1937 was to establish the West African Pilot which
whatever its literary defects was; a fire-heating paper of the highest
ever.

The West African Pilot and The Comet were banned on July 7, 1947
for attacks on the colonial government. Ofor (2004) said that the paper
also acted as a bridge between the colonial and post-independence
press and that it politicised Nigerians, making them conscious of their
rights, It triggered off nationalists consciousness, which later culminated
in the struggle for independence. The West African Pilot was distinct
and marked out Azikiwe as the greatest success story of the Nigerian
press before independence. The arrival of the paper marked the
beginning of newspaper chain in Nigeria. It comprises the Eastern
Nigerian Guardian (1943) and the Southern Nigerian Defender in
Warri. The Comet was brought over and transferred to Kano which
was later followed by Northern Advocate in Jos (Ibrahim, 2003: 168).

This is how Umechukwu (1997) puts it:

Zik’s newspaper industries spread across Port Harcourt, Onitsha, Owerri,
and Enugu. Notable among the papers were the Eastern Sentinel and the
Eastern Guardian. These newspapers were used to create awareness among
the people of Nigeria. Hence, his West African Pilot had specifically this as
its motto: ‘show the light and the people will find the way’.



o)

v\p’n'l trom the 1est Afiican Pilot and the other newspapers in the
chain of Zik's newspapers, the Gaskiva Tafi Kivabo newspaper was
published by the colonial administration in the north and it started on
Tanuary 1, 1939, There was also the Nigerian Tribune earlier mentioned
published by Chief Obafemi Awolowo from 16, November 1949 till
date, This was preceded by frovin Yoruba in 1945, It was edited by
Chiet'Samuel Ladoke Akintola.

Some of the characteristics of the early newspapers include the
tact that they were mainly periodicals and their proprietors were In
most cases their editors. Most of the proprietors were Sierra Leoneans
and descendants of Sierra Leoneans. Papers like hve frohin, the
Nigerian Pioneer, the Afisican Messengers were, however, exceptions.
However, proprietorship changed later with the emergence of Nigerian
proprictors. A major characteristic however is that most of the papers
did not survive for a long period of time.



o
o

References

f / [ ¢ 4 i 2 (l
Alozie, V. O. (2005). Nigerian Mass Media: Hislor, [ssues an

Personalities. Owerri: Pilvic Communications.

Azikiwe, N. (1964). Pioneer Heroes of the Nigerian Press. An add'ress
(o the first graduating students of the Jackson School of Journalisi,
University of Nigeria, Nsukka.

Coker, 1. (1968). Landmarks of Nigerian Press. Lagos: National Press
Ltd.

Daramola, 1. (2006). History and Development of Mass Media in
Nigeria. Lagos: Rothan Press Ltd.

Duyile, D. (1979). Media and Mass Communication in Nigeria.
Ibadan: Gong-Duyison Publishers.

Ibrahim, G.. (2003). Introduction to Mass Communication. Benin —
City: Apik—Coy Press.

Obazee, A. 1. & Ogpiti, C. A. (2004). Media and the Nigerian Society
in Retrospect. Auchi: Aim Printers.

Ofor, O. (2004). Nigerian Press: Review, Trends and Prospects. Port
Harcourt: Penpower Communications.

Omu, F. (1978). Press and Politics in Nigeria (1880-1937) London:
Longman Press.

Umechukwu, P. O. J. (1997). Mass Communication in Nigeria: A
Students Companion. Enugu: Joen Associates.

Ogbiten B, Ogbemi

Department of Mass Communication
Delta State Polytechnic
Ogwashi-Uku, Delta State, Nigeria.



